The Buzz Magazine
The Buzz Magazine

التغذية والتمارين للحامل والرضاعة

مروه عمر مدربه لياقه بدنيه و خبيره تغذيه رياضيه

 التغذية والتمارين للحامل والرضاعة
التغذية والتمارين للحامل والرضاعة

نتكلم عن التمارين :

لازم لازم لازم لازم لازم بعد ما تسالى الدكتور و ده حسب صحه حملك
التمرين كفايه 3 او 4 ايام فى الاسبوع لو قدرتى

الهدف اكيد مش انك تخسى فى الوقت ده الهدف انو يبقى حمل صحى و متتخنيش على الفاضى
الكارديو بتاعك يبقى low intenstiy cardio يعنى مشى ، او aqua sports لو متوفر ،

اعملى جدول تمرينك حسب هتتمرنى كام يوم فى الاسبوع

التعذيه

نفسى اعرف مين اللى قال كلى لشخصين و الكلام ده 
ببساطه كده فى اول 3 شهور انت مش محتاجه غير تكملى اكل صحى
و تانى 3 شهور زودى حوالى 300 سعر
و اخر 3 شهور زودى لحد 500 سعر

هتحتاجى اكتر ⬇️

*حامض الفوليك (فيتامين ب9):
مهم جدا في بداية الحمل وحتي قبل بداية الحمل. موجود ب
في الخضروات ولا سيما السبانخ والبطيخ والحمص والبيض وممكن اخذه كمكمل غذائي

*الكالسيوم والحديد:
مهمان جدا للنمو السريع للجنين والكالسيوم موجود بكثرة في منتجات الألبان و الحديد في اللحم الأحمر و في فول الصويا

لا يكون الكاسيوم فعالا الا في وجود فيتامين د وأسهل الطرق للحصول علي فيتامين د هي التعرض للشمس لمدة 10 الي 15 دقيقة كل يوم

*الفلوريد:

بيساهم الفلوريد في تكوين الأسنان بواسطة تغيير طبيعة كريستالات الكالسيم. يفضل الحصول علي الفلوريد في الفترة الأخيرة من الحمل وأثناء الرضاعة الطبيعية.

*اوميجا-3:

هي احماض دهنية مركبة بتساعد في تكوين انسجة المخ وقرنية العين. الأسماك ذات نسبة الدهون العالية مثل التونة والسلمون والرنجة والسردين والماكريل وأيضا بعض أنواع البيض وعين الجمل والأعشاب البحرية. يذكر ان الأسماك الكبيرة قد تحتوي علي كميات من الزئبق السام ولذلك تنصح بموازنة اكل السمك لدي الحوامل حيث أن اكل السمك مرتين أو ثلاث مرات أسبوعيا كاف للحصول علي الدهون ولا يودي الي دخول كم ضار من الزئبق .
🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️
✅نتكلم عن بعد الولاده

اولا مينفعش خالص تقللى جدا من سعراتك بهدف فقدان الوزن فى اقل فتره ممكنه لان الجسم بعد الولاده بيحتاج لتغذيه صح للشفاء و التعافى. لان ده هيسبب شعور باتعب
لو بترضعى بتحتاجى تزودى السعرات
فلازم نظام اكل صحى متوزان عشان تحافظى على نفسك و على البيبى .
يعنى بتزودى تقريبا لو فى الرضاعه ٤٠٠ او ٥٠٠ سعر حرارى عن سعراتك . لان الرضاعه بتحرق سعرات حراريه

و الاهم انك اكلك يبقى صحى عشان تقدرى تفقدى الوزن الزياده

✅و خلى على عادات صحيه

  1. شرب كنيه كفايه من المايه كل يوم ٨ كوب
    يساهم في وظائف الجسم العادية مثل الدورة الدموية ، والهضم ، وتنظيم درجة حرارة الجسم ، ونقل العناصر الغذائية ، وإنتاج الحليب
    يساعد كليتيك ويسهل إبقاء سموم الجسم خالية
    يساعدك على الشعور بالشبع لفترة أطول ويمنع الإفراط في تناول الطعام 2) نظام غذائي صحي لانقاص الوزن أثناء الرضاعة الطبيعية
    زى ما قلت بتزودى على سعراتك من ٣٠٠ ل ٥٠٠ سعر حرارى بس فى اليوم و بتخلى اكلك كله صحى بيعتمد على فاكه . خضار. بروتين من دون دهون . و دهون صحيه زى افوكادو . مكسرات .زيت زتون.زيت جوز هند

3) طب الرياضه فى الفتره دى
مش قبل ٦ ل ٨ اسابيع من الولاده و ده طبعا حسب صحتك
الرياضه معروفه بتكون كارديو و تمارين اوزان
امشى نص ساعه فى اليوم . اعملى زومبا او رقص ده للكارديو و تماؤين اوزان ال تقدرى عليه فى الفتره دى

إشترك في نشرتنا الإخبارية
اشترك معنا للتوصل بآخر الأخبار، المقالات والتحديثات، ترسل مباشرة لبريدك الإلكتروني
يمكنك سحب اشتراكك متى شئت

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.